Monday, 2 December 2013

BEHAVIOURISME

TEORI BEHAVIORISME

KEKUATAN

Skinner:
  • -      Peneguhan positif dapat member lebih motivasi kepada pelajar untuk mempersembahkan tingkahlaku yang diingini.


Thorndike:
  • -      3 hukum R-G(rangsangan-Gerakbalas) menjadikan sesuatu pembelajaranlebih berkesan, teratur dan member makna jika diberi rangsangan dan peneguhan yang sesai.


Skinner + Thorndike:
  • -       Membentuk satu pembelajaran aktif yang mana murid bertindak tanpa menerima sebarang rangsangan terlebih dahulu.
  • -       Konsep diskriminasi melalui proses pembelajaran operan membantu murid memperoleh ilmu dan kemahiran dengan tepat


Watson + Pavlov:
  • -       Proses pelaziman dapat menjadikan sesuatu tingkahlaku dipelajari dengan mudAH.

\
    
    KELEMAHAN


Skinner:
  • -      Peneguhan negative dan denda kadangkala menyebabkan murid  lemah kurang memotivasikan diri mereka untuk mempersembahkan tingkahlaku yang diingini.


Thorndike:
  • -       Penghapusan tingkahlaku/gerakbalas terhadap rangsangan akan mengakibatkan sesuatu tingkahlaku yang diingini mengambil masa untuk dibina semula.


Thorndike + Skinnner:
  • -       Tingkah laku operan yang bergantung kepada inisiatif sendiri kadangkala tidak memungkinkan pelajar menghasilkan gerakbalas yang diingini terutamanya pelajar lemah.


Pavlov + Watson:
  • -      Murid terlau bergaantung kepada rangsangan untuk menghasilkan satu gerakbalas.       
  •       Jika tiada rangsangan, gerakbalas tidak akan terhasil.

No comments:

Post a Comment