KEKUATAN
Skinner:
- - Peneguhan positif dapat member lebih motivasi kepada pelajar untuk mempersembahkan tingkahlaku yang diingini.
Thorndike:
- - 3 hukum R-G(rangsangan-Gerakbalas) menjadikan sesuatu pembelajaranlebih berkesan, teratur dan member makna jika diberi rangsangan dan peneguhan yang sesai.
Skinner
+ Thorndike:
- - Membentuk satu pembelajaran aktif yang mana murid bertindak tanpa menerima sebarang rangsangan terlebih dahulu.
- - Konsep diskriminasi melalui proses pembelajaran operan membantu murid memperoleh ilmu dan kemahiran dengan tepat
Watson
+ Pavlov:
- - Proses pelaziman dapat menjadikan sesuatu tingkahlaku dipelajari dengan mudAH.
\
KELEMAHAN
Skinner:
- - Peneguhan negative dan denda kadangkala menyebabkan murid lemah kurang memotivasikan diri mereka untuk mempersembahkan tingkahlaku yang diingini.
Thorndike:
- - Penghapusan tingkahlaku/gerakbalas terhadap rangsangan akan mengakibatkan sesuatu tingkahlaku yang diingini mengambil masa untuk dibina semula.
Thorndike + Skinnner:
- - Tingkah laku operan yang bergantung kepada inisiatif sendiri kadangkala tidak memungkinkan pelajar menghasilkan gerakbalas yang diingini terutamanya pelajar lemah.
Pavlov + Watson:
- - Murid terlau bergaantung kepada rangsangan untuk menghasilkan satu gerakbalas.
- Jika tiada rangsangan, gerakbalas tidak akan terhasil.
No comments:
Post a Comment