TEORI HUMANISTIK
|
|
KEKUATAN
|
KELEMAHAN
|
J Mengutamakan kepercayaan bahawa potensi semula jadi diperolehi
oleh setiap individu.
J Berpusatkan klien (memperbaiki konsep kendiri).
J Berdasarkan hierarki keperluan Maslow, guru pembimbing boleh
mengenal pasti kekurangan keperluan klien seterusnya membantu memenuhi
keperluan tersebut.
J Keperluan pelajar dapat di analisis.
J Menawarkan keselesaan kepada klien untuk bercerita masalah mereka
J Sesi yang dijalankan dapat meningkatkan nilai motivasi klien
supaya lebih memahami diri sendiri, libatkan diri dalam kegiatan sosial dan
menentukan masa depan mereka.
|
L Terlalu berpusatkan klien di mana guru perlu memenuhi kehendak
klien seperti keadaan yang kondusif dan ke arah perubahan tingkahlaku.
L Konsep kendiri pelajar tidak sepadan dengan pengalaman sebenar.
Pelajar tersebut akan memutarbelitkan realiti.
L Melibatkan tempoh masa yang panjang kerana guru perlu membimbing
pelajar sehingga memahami konsep kendiri.
L
L
|
Monday, 30 September 2013
TEORI HUMANISTIK
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment